donderdag 12 augustus 2010

Spoortunnel Delft: geleidingswanden

Joke Krul schilder/tekenlessen & grafische vormgeving, jokekrul@noknok.nl
Phoenixstraat 66, 2611 AM Delft, Nederland, 06-44092829, @jokekrul, http://jokekrul.blogspot.com

Voorboren en geleidingswanden maken aan de Phoenixstraat - 12 juli 2010

De tunnels worden gebouwd volgens de 'wanden-dakmethode'.
Werkzaamheden spoortunnel: (indien nodig) voorboren, geleidingswanden, diepwanden (zie de speciale blogpagina 6/2010), dak over de diepwanden, tunnel uitgraven, tunnel afwerken.
http://www.spoorzone.nl/

Foto's mogen worden gebruikt (niet commercieel) mits vermelding:
Joke Krul, Delft ©

Voordat de geleidingswanden kunnen worden gestort moet er, op sommige plekken (foto: Phoenixstraat/hoek Binnenwatersloot), worden voorgeboord. Met dit grote apparaat 'vergruisd' men vaste delen (stukken steen e.d.) die nog in de grond zitten. Bijvoorbeeld restanten van de oude stadswal, dit alles in overleg met de archeologische dienst van Delft.


Vooraan een reeds gestortte geleidingswand waar de bekisting al van is verwijderd. Verderop is men aan het beton te stortten in een bekisting. Helemaal in de verte staat molen De Roos, waar de tunnel onderdoor zal gaan zonder dat deze wordt verplaatst!


In de onderste bekisting voor de geleidingswand (links), is de bewapeningskorf (staaldraad vlechtsel) nog te zien die wordt aangebracht, de bovenste is net volgestort met beton. De tractor voert hier het beton aan. Rechts op de foto een reeds gestortte geleidingswand waar de bekisting al van is verwijderd.



Storten van de het beton in de bekisting.


Reeds gestortte geleidingswand met hulphoutjes om de onderlinge afstand te fixeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten